Przenieś biznes do wirtualnego świata

Rok 2020 dał w kość wszystkim, zwłaszcza w mikro i małym przedsiębiorcom, którzy swe działania prowadzili poza online-owym światem. Większość z nich nie był gotowa na sytuację na rynkach jaka zapanowała w czasie pandemii. Szacuje się, że 46% małych przedsiębiorstw jest w bardzo złej kondycji finansowej, ponad połowa uważa, że sytuacja jeszcze się pogorszy.

Jesteś w gronie firm dotkniętych kryzysem pandemii? Przeczytaj z czym musisz się zmierzyć

Przeniesienie biznesu w dzisiejszych czasach do szeroko rozumianego internetu, nie jest niczym trudnym, ale utrzymanie go wymaga sporych nakładów pracy, którą będziesz musiała wykonać samodzielnie lub komuś zlecić. Można podzielić je na dwie kategorie:

  • Zagadnienia techniczne
  • Zagadnienia prawne

Biznes w intrenecie rządzi się swoimi prawami, a dodatkowo podlega różnym regulacjom prawnym, którym musisz sprostać.

O czym musisz pamiętać przenosząc biznes do wirtualnego świata?

Zanim zaczniesz swoją przygodę w internecie musisz wiedzieć na czym ma polegać Twoja działalność?
Czy będzie to sposób na zwiększenie sprzedaży? Sposób komunikacji z obecnymi klientami, a może chcesz pozyskiwać kolejnych?

Każde z przykładowych działań wymaga innego zaplecza technicznego oraz podlega regulacjom prawnym, które Ty jako przedsiębiorca musisz spełnić.

Zagadnienia techniczne

Prosta wizytówka

W dzisiejszych czasach, kiedy kolejne obostrzenia w każdej chwili mogą ograniczyć działanie Twojej firmy prosta wizytówka to za mało. Lepiej postawić na komunikację z potencjalnym klientem, chociażby w postaci bloga, czy kanału w social media choćby na facebooku, ale nie ograniczaj się do jednego kanału.

Sklep na facebooku brzmi kusząco

Sklep na facebooku to bardzo proste, a przede wszystkim szybkie rozwiązanie kiedy pali się grunt pod nogami, ale na dłuższą metę nie zdaje egzaminu.
Przede wszystkim na facebooku nie jesteś “u siebie” i w każdej chwili możesz otrzymać blokadę na komentowanie, a nawet publikowanie w założonym przez siebie sklepie. Co na początku działalności może wydawać się nie groźne, ale stanie się groźne kiedy przybędzie klientów.

Rozwiązania abonamentowe

Sklepy abonamentowe np Shoplo czy Shoper to bardzo wygodne rozwiązania, nie musisz znać się na programowaniu, sprzedaż zaraz po dodaniu produktów do systemu. Niestety w na początku działalności generuje dość spore koszty, a na późniejszym etapie pojawiają się problemy z pozycjonowaniem. Jest to jednak wciąż tańsze i wygodniejsze od oprogramowania stworzonego na indywidualne potrzeby.

Oprogramowanie do wysyłki e-maili

Jest wiele narzędzi i systemów do obsługi poczty elektronicznej, kwestia tego na jakie się decydujesz. Nie chodzi tu o konto pocztowe na onecie, bo nie jest ono do celów biznesowych i w każdej chwili możesz ponieść konsekwencje prawne z powodu niewłaściwego użytkowania. Do wysyłki wiadomości bezpośrednio do klientów warto mieć adres firmowy we własnej domenie, a programem zaś zwykły outlook lub aplikacja w smartfonie.
Kiedy mówimy o całych seriach wiadomości warto pomyśleć o platformie do wysyłki newsletterów w innym przypadku po pewnym czasie Twój adres e-mail trafi na czarną listę, a nawet może zostać czasowo zablokowany.
Wiele z taki platform jest dostępnych za darmo, ale z pewnymi ograniczeniami co przy początkowej działalności online w zupełności wystarczy.

Zagadnienia prawne

Każda Twoja działalność w wirtualnym świecie pozostawia ślady, jeżeli nie chcesz mieć problemów pracuj tylko i wyłącznie legalnie i w sposób dozwolony przez prawo.

W zgodzie z RODO

Jakikolwiek kontakt z klientem musi być całkowicie legalny, bo wiąże się to z wykorzystywaniem jego danych dlatego powinnaś zapoznać się z zasadą działania plików cookies i opracować politykę prywatności. Nie ukrywam, że najbezpieczniej jest zlecić to specjalistom, którzy po przeanalizowaniu Twojej sytuacji opracują ten dokument za Ciebie.
Jeżeli masz jakiekolwiek pojęcie na temat wykorzystywania danych osobowych możesz wykorzystać szablony Polityki Prywatności i opracować ją samodzielnie.

Regulamin

I to nie jeden. Im więcej czynności obsługujesz: formularz kontaktowy, sklep, płatności, wysyłka to wszystko powinno mieć opracowane regulaminy. Oczywiście jest prościej kiedy Twoją główną bazą jest strona internetowa, gdzie skupiasz wszystkie działania. Wszystkie te elementy możesz zawrzeć w jednym regulaminie.
O ile Politykę prywatności możesz opracować samodzielnie to regulaminy zleć komuś kto ma stosowne uprawnienia, a oszczędności poszukaj np przy wyborze dostawcy domeny. Oszczędzi Ci to niepotrzebnego stresu przy kwestiach spornych, a nawet może uchronić przed procesem sądowym.

Czy wirtualny świat jest lekarstwem na kryzys?

Wirtualny świat jest bardziej pojemny niż realny, ale nie jest w stanie uleczyć gospodarki w sakli świata czy kraju. Może być jednak doskonałym rozwiązaniem w Twoim biznesie. Gastronomia, drukarnie, szwalnie i krawcowe już dostrzegają potencjalne korzyści wprowadzenia swojej firmy w XXI wiek, kwestia tego kiedy Ty zdecydujesz się to zrobić.
Nawet branża beauty i fryzjerska potrafi się odnaleźć w internecie oferując rezerwacje, czy porady online.

To jak? Wypływasz na głębokie wody?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *